Sunday, October 24, 2010

SEORANG TUA ASING

PAK TEH.......

seorang tua yang baru aku kenali tak sampai 1 jam.....
dia mempelawa aku berkerja secara sambilan di kedai makannya
yang berhampiran dengan pejabat aku sebagai bar tender......

kisahnya begini....aku keluar office dan menuju ke kedai tersebut
utk mencari sdikit makanan.....
aku order milo ais....
setelah air aku sampai....

pak  teh menegur aku...
"adik nama sapa?"

aku jawab "yassin pakcik...."

adik mau kerja sini tak? part time? bancuh air?

aku tergamam dan menjawab,,,, boleh jugak pakcik
tapi kadang2 saya sibuk....

eh takpa...jawab pakcik tu pulak....

dalam hati aku tertanya2 kenapa pakcik ni tiba2 offer aku keje ni...
pakcik tu membuka kata.....

" hidup ni senang saja,, dekatkan diri pada Pencipta tp jangan terlalu fanatik,,,
insyallah kegusaran dan kesengsaraan akan beransur hilang dan akan
diganti dengan senyuman dan ketenangan"....

Pak Teh ajak aku makan,,, dia belanja....
aku ikut je....
sambil2 tu dia banyak memberi nasihat pada aku....
hampir menitik air mata aku bila mendengar nasihat dari seorang yg tua
dan aku kira sangat ikhlas memberi nasihat...

background music ketita itu adalah instrumental lagu Titanic cukup membuat hati aku
tersentuh,, tiba2 aku menerima pesanan ringkas dari "E".....

katanya- "i miss u so much but........aaaarrrrgggghhhhh"

hilang tumpuan aku pada nasihat yg sedang diberikan....

pak teh: jangan la kewraskan sangat hati tu,,,, tuhan tu maha adil.....
             berilah dia peluang utk dia capai apa yang dia nak.......
             jangan diikutkan sangat hati tu,,,,cubalah berbincang lagi.....

hati aku sedih lagi mendengar nasihat pak teh yg berusia 56 tahun itu...
lagu background bertukar....lagu bila cinta ost lagenda budak setan......
terus membuat kan aku mengimbau kisah aku bersama "E"....
what its all about????

kenapa aku masih memikirkan dia??? OMG....
nyata aku masih sukar melupakan dia walaupun hati aku da remuk,,,sangat.....
aku membalas msg "E"...

i said "i miss u too...but......"

hhhmmmmm......aku takleh menipu dengan perasaan aku sendiri....

pak teh pesan lagi....... cuba la pelan2.... insyallah adik akan jumpa
apa yang adik cari.....

aku ucap time kasih pada pak Teh kerana memberi nasihat dan sedikit kekuatan utk aku...
aku meminta izin utk beredar.....

sampai di office...aku menulis catatan ini....dengan hati yg remuk dan penuh dengan kerinduan.....

help me.......betul kata pawang...hati aku lembut......

No comments:

Post a Comment