Wednesday, March 25, 2009

CREDENDO VIDES



sape tahu maksud dia??? mesti ada antara korang yang tahu kan......
xpe...aku bagitau jugak la......aku pun tak ingat da bahasa apa ni tapi maksud dia
aku ingat.....credendo vides bermaksud pelayaran yang tidak perpenghujung....
aik...ade kena mengena ke dengan aku @pun korang? entah la...korang pikir la sendiri.....

tapi bagi aku ianya memang ada sangkut paut dengan kehidupan manusia dari dulu sampai sekarang....yang makin lama makin alpa dengan apa yang sepatutnya kena buat.... apa yang aku tengok skang ni ramai yang hanya mengejar harta dunia, belajar tinggi2...keje bagus.... tapi....
time belajar dikatakan "belajarlah sampai ke negeri China" @ " pelajaran pertama bermula seawal kita didalam buaian"...betul la tu...bagus pegangan tu tapi bila da start keje lain pulak yg jadinya....

keje ikhlas x ikhlas tu masing2 punya hal la kan...sekarang ni ramai yang keje hanya nak kumpul harta dunia semata-mata dan terus lupa dengan pepatah yang pernah digunakan....kenapa ye?
da pandai pegang duit sendiri? kalau ditanya kerja untuk apa dan apa azam tahun baru? jawabnya= kerja untuk duit la brooo, nak bayar rumah, duit kete, bil tepon, hujung minggu nak banje awek lagi, mlm minggu nak gi clubbing, minyak kete hari2 nak p keje,........ betul x? mesti tu adalah jawapan yang biasa kita dengar kan???? manusia alpa..... (bukan semua).
kadang tu yang datang dari ceruk kampung pun jawab bende yang sama....apasal korang?
apa da jadi? ni ke perjalanan hidup korang?

adsa sorang mamat ni...aku tanya dia....keje kat mana and keje sebagai apa???
dia pakai kete #####..... dia kate kerja ####### kat ######.. aku tanya la dia.....
lu kerja untuk apa bro? dia kate unutuk duit bang... banyak saya nak pakai duit tu...
untuk bagi mak...sdekah kat masjid, bayar sewa rumah, sdekah rumah anak yatim.....
tahun depan nak hantar mak ayah pergi haji.......

korang bayangkan jawapan dia.....mamat ni nampak relax je.... sembang punya sembang rupanya dia jugak adalah bilal surau kat area rumah aku.... dia kate hidup ni kalau tak leh nak berbakti kepada negara ataupun yang lebih tinggi lagi cukuplah sekadar berbakti kepada agama dan orang tua yang membesarkan kita....perjalanan hidup kita akan sentiasa ceria dan dimudahkan serta akan tidak berpenghujung sampai bila- bila...jadi gunakanlah ilmu dari buaian sampai negeri Cina tu sebaik-baiknya.....insyallah

kenapa tak berpenghujung?

mamat tu suruh aku pikir kata-kata dia tu....
korang pun pikir la...malas da aku nak bagitau....

No comments:

Post a Comment